Ne lepjen meg az ATM: amire nem gondoltál volna...
Penzcentrum.hu, 2008. április 30.


Bankoknál történő számlanyitás kapcsán az egyik legfontosabb szempont, hogy a számlához kapcsolódó bankkártya segítségével hány helyen lehet készpénzt felvenni. A hazai bankok többsége már saját pénzkiadó automatával, azaz ATM-mel rendelkezik, azonban ezek száma, rendelkezésre állási ideje és nem utolsó sorban a rajtuk keresztül igénybe vehető szolgáltatások köre jelentősen eltér. Kevesen tudják, hogy a készpénzfelvételen túl számos más funkcióval is bírnak ezek a berendezések. Lássuk tehát, hogy melyek ezek, és melyik bankoknál vehetők igénybe!

Tavaly a felnőtt lakosság 59 százaléka rendelkezett bankkártyával, de a városi, magasabb jövedelemmel rendelkezők körében ez az arány elérte a 75 százalékot is. A legtöbbjük, 87 százalékuk még mindig az alapfunkcióra, vagyis ATM-ből történő készpénzfelvételre használja a kártyáját, a második legkedveltebb funkció pedig a kártyás vásárlás volt, ezt a szolgáltatást a bankkártya birtokosok 60 százaléka vette igénybe. Minden ötödik kártyával rendelkező használja csak telefonegyenleg feltöltésre és csak 2 százalékuk interneten történő vásárlása a zsebében lapuló plasztikot.

Az iménti felsorolásból hiányoznak az ATM-ek egyéb funkciói, nem véletlenül. A legtöbben nem is tudják, hogy milyen szolgáltatások érhetők el a terminálokon. A készpénzfelvételen és mobilegyenleg-feltöltésen túl sok esetben alapfunkcióként szolgál a készpénzbefizetés, PIN-kód csere és az egyenleg-lekérdezés is, de akadnak olyan berendezések is, ahol már lottózni, vagy számlát befizetni is lehet. A most következő összeállításban az OTP Bank, az Allianz Bank, CIB Bank, Citibank, Erste Bank, K&H Bank, Raiffeisen Bank és a Volksbank voltak segítségünkre.



Forrás: Pénzcentrum gyűjtés


Ahogy a táblázatból is látszik, legnagyobb hangsúlyt hazánkban az OTP Bank fekteti ATM hálózatának, illetve az azokon elérhető szolgáltatások körének fejlesztésére, egyre inkább értékesítési csatornaként pozícionálva azt. Tavaly a bank saját ATM hálózatában közel 80 millió tranzakció valósult meg, az ebből származó bevételei pedig 8,5 százalékkal haladták meg az előző évit. Mára az összes mobilszolgáltató esetében használható az OTP ATM-eken keresztüli egyenlegfeltöltés funkciója, ezen kívül már T-Com és Neophone telefonkártyák feltöltésére is lehetőség van. De amiben az OTP egyedülálló, az a számlás befizetések lehetővé tétele. A Díjbeszedő Zrt., a Vodafone és a Pannon ügyfelei az OTP ATM-ein keresztül is kiegyenlíthetik számláikat, amely - mivel kártyával történő vásárlásnak számít - nem jelent költséget az ügyfelek számára. Ezzel tehát azok is kiválthatják a csekken történő befizetés, és postán való sorban állás kellemetlenségeit, akik nem rendelkeznek netbank szolgáltatással. Az OTP állítása szerint az alapműveletek és a mobilfeltöltés után ez a harmadik legnépszerűbb ATM szolgáltatás.

Tavaly november óta már szerencsejátékot, vagyis Ötöslottót, Hatoslottót, Skandináv lottót, Kenót és Jokert is lehet játszani az OTP bankjegy-automatákon, melynek eredményéről sms-ben kapnak értesítést az igénybevevők. Az ügyfélnek ekkor csak a játék árát kell kifizetni, tranzakciós díjat nem számítanak fel utána, - legalábbis OTP bankkártyával rendelkezők esetében, egyes bankok ugyanis készpénzfelvételként kezelik, és az idegen ATM-ből történő pénzfelvétel tranzakciós díját számítják fel, ami akár több száz forint is lehet.

A mobil-egyenleg feltöltés funkció a felsorolásban szereplő nyolc bank közül hatnál - a CIB Bankot és az Allianz Bankot kivéve - elérhető, valamennyi mobilszolgáltató esetében. Az alapfunkciókon túl a bankok többsége ezt találja a bankkártya-birtokosok körében a második legkedveltebb szolgáltatásnak.

A borítékos befizetés funkció lehetővé teszi a saját számlára történő befizetést. Ez a szolgáltatás az Allianz, a Citi és az Erste kivételével a többi öt banknál elérhető, ugyanakkor egyik bank sem sorolja a legkedveltebb funkciók közé. Valószínűleg az ügyfelek jobban megbíznak befizetés esetében a személyes ügyintézésben, így inkább bankfiókban bonyolítják le azt.

A Raiffeisen Bank magyar piacon egyedülálló szolgáltatása az ATM-eken keresztüli utasbiztosítás igénylés, valamint a Mobil Banking igénylés, ezeket a többi funkcióhoz képest azonban jóval kisebb arányban veszik igénybe az ügyfelek. Ezen kívül a fiókok előterében úgynevezett Self-service terminálok is találhatók, melyeken számos további funkció (pl. betétlekötés, átutalás) is elérhető a Raiffeisen ügyfelei számára.

A felsorolt bankok közül legkevesebb funkcióval egyelőre az Allianz ATM termináljai rendelkeznek, azonban hamarosan azokon is lehetőség lesz PIN-kód módosításra, kártya-aktiválásra, egyenleg-lekérdezésre és mobilegyenleg-feltöltésre.

A pénzügyi szolgáltatásokon túl két bank, a K&H és a Volksbank esetében is plusz funkcióként jelenik meg a vakokat és gyengén látókat segítő hangfelolvasás.

A fent említett plusz szolgáltatások, úgy mint borítékos befizetés, mobilfeltöltés ingyenesek, de az egyenleglekérdezés, PIN-kód csere, illetve napi limit változtatás bankoktól és számlacsomagoktól függően akár pénzbe is kerülhetnek, 50 forinttól akár pár száz forintig is. Jelentős bevételt ezek a tranzakciók - a bankok állítása szerint - nem generálnak, előnyük a bank számára elsősorban abból származik, hogy csökkentik a fiókok, és a munkatársak leterheltségét, így inkább költségmegtakarítást eredményeznek.

Látható tehát, hogy a fokozódó versenyben egyre több bank igyekszik ATM-nél igénybe vehető szolgáltatásainak körét bővíteni. Az igazán kényelmet szolgáló megoldások, mint például a számlabefizetés vagy átutalási funkciók még csak igen kevés ATM-nél érhetők el. A technika és az ügyfelek igényeinek fejlődésével valószínűleg egyre színesebb szolgáltatások és funkciók fognak a jövőben megjelenni. A borítékos befizetést például több bank boríték nélkülire szándékozik változtatni, de az értékesítési és reklámozási, tájékoztatási lehetőségeket is igyekeznek megragadni a pénzintézetek.